16 Nisan’da yapılacak olan referandum öncesinde siyasi partiler özellikle de AK Parti, CHP ve MHP saha çalışmalarına başladı. Bu konuda baştan beri yayınlanan anket çalışmaları AK Parti ve MHP’de ciddi erozyon olduğunu gösteriyor.

                                             **

Rakam verirsek, AK Parti seçmeninin yüzde 30’den fazlası, MHP seçmeninin yüzde 85’ten fazlası başkanlık sistemine yani, tüm kuvvetlerin bir kişinin elinde toplanma sistemine karşı. Bu yüzdelerin çeyreği kadar olan bölüm de kararsız. CHP seçmeninin ise tamamı bu sisteme karşı ve ‘Hayır’ haricinde başka bir seçeneği düşünmüyor.

                                            **

Bu tabloyu önümüze koyduktan sonra üç partinin hedef kitlesi de ortaya çıkıyor. AK Parti’nin hedef kitlesi kendi seçmeni. Çünkü AK Parti referandum öncesi parti içindeki yüzde 30 belki de daha fazla olan hayırcı veya kararsızı bildiği için önce kendi seçmenini hedef kitlesi yapmış.

                                              **

Amaçları, parti içindeki hayırcı ve kararsızların sayısını en aza indirmek. Yerel gazetelerin haberlerine bile bakarak bunu doğrulayabiliriz. AK Parti ilçe teşkilatları sık sık mahalle başkanları, delegelerle toplantı yapıyor. Gençlik ve kadın kolları iki günde bir, partinin adeta arka bahçesi olan dernekleri, sendikaları ziyaret ederek, referandumu konuşuyor.

                                               **

Belediye başkanları kendilerine yakın sendika ve dernek yöneticileri ile sık sık bir araya gelip referandumu konuşuyor. Bu sendika ve dernekler sık sık birbirlerini ziyaret ederek, referandumu konuşuyor. Amaç, partinin yanı sıra partiye yakın sendika ve dernek yönetimleri de üyelerine inerek, çemberi genişletip, referandumda başarılı olmak. Bu neden AK Parti, kendi seçmenini hedef kitlesi yaptığı için doğru yolda.

                                                 **

‘MHP için de hedef kitlesi kendi seçmeni’ dedik. Çünkü MHP seçmeninin çok çok önemli bölümü başkanlık sistemine, Bahçeli’nin AK Parti ile anlaşmasına tepkili. Bu oran en kötü ihtimalle yüzde 85’in üzerinde.

                                               **

MHP’de bunu çok iyi bildiği için, öncelikli hedef kitlesi olarak kendi seçmenini hedefe oturtmuş durumda. İl Yönetimi, hemen hemen her gün bir ilçede, ilçe yönetimi ve üyelerle toplantı yaparak, başkanlık sistemini anlatıyor. Bu anlamda MHP’de doğruyu yapıyor…

                                              **

CHP’ye gelince… CHP’nin asıl hedef kitlesi, AK Parti ve MHP içindeki hayırcı, hayır eğilimli veya kararsız durumundaki seçmen olmalıdır. CHP bunun üzerine politikalar üretmelidir. CHP’nin kendi seçmenin de referandumla ilgili bir sorun yok. Genel seçimlerde, Kılıçdaroğlu’na kızarak veya başka sebeplerden CHP’ye oy vermeyenler bile bugün hayır için tek bilek olmuş durumda.

                                              **

 Ama CHP’ye bakıyoruz, referandumu kendi seçmenine anlatıyor. Kendine yakın dernekleri ziyaret ediyor. Yanlış. Doğru olan, olması gereken, AK Parti’nin ve MHP’nin başkanlık sistemini istemeyen küskünleri hedefe almasıdır. CHP kendi kendinin yakısını bırakıp, hedef kitlesini bu yönde değiştirmelidir…