TÜVASAŞ adım adım nereye götürülüyor tüm Sakarya izlemeli..

Hadi, Siyaset Dünyası Kör, Sağır, Dilsiz gibi…Peki, İŞ’i, Sakarya’da ve ANKARA’da benden bin kere daha iyi bilen Sendikalar şehirle neleri, ne zaman paylaşacak?

                                                              **

TÜVASAŞ’ın özelleşme söylentileri sistemli yaygınlaştırılır gibi. Bu siyasi  oyunları Türkiye’nin ilk Traktör Fabrikası Zirai Donatım’da birebir yaşadım.

Ülkenin en iyi traktörü FORD’u, O günün siyaseti, yandaşı özel sektöre vermek için Donatım’ dan sökülüp aldı. STEYR’i çıkardık; O’nu da siyaseten aldılar.

Önce söylentisi çıkarıldı; 2-3 yıl sonra devletin traktörü özel sektöre verilirken,  sendikacılar ve çalışanlar;” Ya zaten yıllardır söyleniyordu.” çaresizliğini yaşadı.

                                                                **

Bugün, “ Tüvasaş, açık ihale ile özel sektöre satılacak !” dense, belki sendikalar da, siyasiler de ortalığa dökülür. Bir dolu hamasi laflar da üflenir. Ama, sonuç?

Sakaryalılara, Tüvasaş’ın son 10-12 yıllık sürecini yazayım. Siyasi partiler, SATSO, Sendikalar, halkımız; herkes Sakarya için en doğru sonuca ulaşmaya çalışsın.

                                                                **

Güneykore’li Hyundai EUROTEM şirketi, 2006 yıllarında, Tüvasaş arazilerinde fabrika kurarken de kaygılarımızı yazmıştık.

12 yıl oldu. Sakarya’dan bir Allah Kulu çıkıp “ Eurotem ne şartlarla kuruldu? Bugüne kadar ne yapmalıydı ? Ne yaptı, neleri yapmadı, kendi neler kazandı?”

Sormadı ? İşte bunları merak ettim. Bakın ararken de nelerle karşılaştım:

                        EUROTEM NEDEN, NE ŞARTLARLA KURULDU ?

                               10-12 YIL SONRA GELİNEN NOKTA NE ?

Yazacağım bilgiler benim değil. Anadolu Raylı Ulaşım Sistemleri Kümelenmesi- ARUS KÜMELENMESİ Koordinatörü Sayın Dr. İlhami Pektaş’ın.

Google’a, “ Sakarya Eurotem’in açılış günü “ yazdım; oradan geldi. Neler yok ki?

Özetleyeyim; isteyen Google’dan tamamını ve başka yazıları da okur, özettir:

                                                               **

“ EUROTEM, Türkiye’de teknolojisi bulunmayan her türlü elektrikli tren dizileri ve hafif raylı araçlar ile hızlı tren setleri ve hızlı tren vagonlarının üretimini gerçekleştirmek üzere;

YPK’nın 30-01.2006 tarihli kararı ve TCDD Yönetim Kurulu’nun 13.02.2006 tarihli kararıyla % 15 Şirket Sermayesi ortaklığıyla, Sakarya’da kurulmuş.

Hyundai EUROTEM; G.Kore’den Hyundai Rotem ve Hyundai Corporation; Türkiye’den TCDD,ASAŞ ve HACO (?) şirketlerinin katılımıyla 2006’da kurulmuş.

En büyük hissedarlar; % 50.5 ile ROTEM COMPANY ( G.Kore ), % 33.5 ile ASAŞ Otomotiv, % 15 TCDD ve % 0.5 hisseyle HACO Teknik Müşavirlik İnş. Tic. Ltd.

EUROTEM; yerel sanayiye imkanlar sunacak, TCDD’ye bağlı ortakları ve diğer üretim birimlerinin kapasitelerinden iş paylaşımı, üretim ortaklığı, direkt sipariş ve benzeri uygulamalar ile yararlanması ;

 TEKNOLOJİ VE KNOW-HOW getirmesi planlanmıştır. Bu çerçevede, başlangıçta % 35 YERLİLİK TEMİN EDECEK ve yerlilik oranı giderek artırılacaktı.

EUROTEM’in, yılda en az 50 araç üretimiyle başlayacağı ve 200 dolayında kişiye istihdam sağlayacağı öngörülmüş. 10 Yıl içinde 1 milyar dolarlık bir kaynağın iç piyasada kalmasının sağlanacağı vurgulanmıştı.”

ARUS Koordinatörü daha da çok şey yazmış. Açın Google’dan ayrıntıları okuyun. Daha doğrularını bilenler de okursa; yanlışlarını da, dahasını da halka açıklasın.

                                   EUROTEM’İN SAKARYA’DA ÜRETEREK;

                               ÜLKEMİZDE SATTIĞI ARAÇLAR VE SAYILARI         

Bu bilgiler ARUS Koordinatörü Sn. İlhami Pektaş’ın Googl’daki yazısından alınmıştır. Lütfen, hatalar, eksikler varsa Gazetemiz eliyle bana ulaştırılabilir. 

“ Araç Türü, Araç Sayısı, İhale bedeli: TCDD Elektrikli Lokomotif 80 araç 312.789.438 USD

MARMARAY EMU araçları 440 araç 585.038.104 UERO

TCDD EMU 32 SET 96 Araç 139.800.000 USD, Ankara

DMU ( 1+84 ) Ankara 85 Araç 76.000.000 USD

İZBAN- 40 EMU 3’LÜ SET 120 Araç 179.998.812 USD

İETT LRV 34 Araç 68.000.000 USD

T4 Topkapı-Habipler )

EMU İstanbul Belediyesi 92 araç 126.000.000 USD

M2 Yenikapı-Hacıosman

Adana Tramvay 36 araç 85.680.000 USD

TOPLAM: 983 ARAÇ 1.770.000.000 USD

              ( EURO bir fiyat da var; toplam dolar 1.770.000.000 olmuyor.)

Yine de SONUÇ: EUROTEM, 2006’dan bu yana Türkiye’de 1000’e yakın Elektrikli Lokomotif, EMU, DMU, LRT ve Tramvay gibi demiryolları araçları satmış.

1.8 Milyar gibi USD gelir elde etmiş. Buna karşın; kuruluş amacına uygun olarak ilk yıl % 35-42 Yerlilik oranı gerçekleşmemiş. Yerlilik her yıl artarak gelişmemiş.

10 Yıl içerisinde yaklaşık 1 milyar dolarlık kaynağın ülkemizde kalması taahhüdü de; 200 kişinin üzerinde istihdam taahhüdü de gerçekleşmemiş.”

Yerim bu kadar. Araştırın, sorun, doğruya ulaşmak Sakarya’da hepimizin görevi.