Bu ülkenin vatandaşı olduğum için gururluyum. O nedenle de, her Milli Bayram’da bir başka mutluluk yaşarım.

“ Bağımsızlık Karakterimdir!” gibi bir sözünü içime kazımak her yaşımda en büyük YOL’um oldu.

Bugün,“ 19 MAYIS ATATÜRK’Ü ANMA, GENÇLİK VE SPOR BAYRAMI!” Yazıma, O’nun bize bıraktığı en güzel bir söylevle başlarım:” Ne mutlu Türküm diyene!”                                                                                                                                                

                                                            *

Bugün ben bir şey yazmayayım; ATATÜRK’ün 19 Mayıs 1919’da Kurtuluş ve Kuruluş yoluna çıkıp, Cumhuriyet’i kurduktan sonra; sakat, yaşlı, çoğu da kadın ve çocuk, 11-12 milyon insanla bu ülkeye kazandırdıklarını özetleyeyim.        

 ULAŞIM: 1923’de 3.756 km. olan demiryolu ağı yüzde 100 artarak 1939’da 7.325 kilometreye ulaştı. Demiryolu ile taşınan yük miktarı 1929’da 356 milyon ton/km.den 1938’de yüzde 340 artışla 1.564 milyon ton/km.ye yükseldi.

O yılların ilkel teknolojilerine karşın, 1927-1938 yılları arasında karayolları uzunluğu da yüzde 42 arttı…               

MİLLİ EKONOMİ:

- Osmanlı borçları devralındı ve ödendi.                                                                                     -Yabancı sermayenin elindeki stratejik hizmetler ve madenler milleştirildi.           –Yabancıların elinde olan tütün, şeker, alkol ve petrol tekeli devlete geçti.               –Dünyada ilk demokratik kalkınma planı 1931 yılında Türkiye’de uygulamaya konuldu.                                                                                                                                –ETİBANK, SÜMERBANK, DENİZBANK, EMLAK BANKASI, TÜRKİYE SANAYİ VE KREDİ BANKASI, PTT, TAPU KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ, DİE, AOÇ, THY, TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ, MTA, TİGEM gibi milli ve modern kurumlar oluşturuldu.

SANAYİ:

-Uşak, Turhal, Alpullu ve Eskişehir’de şeker fabrikaları;..Nazilli, Bünyan, Ereğli, Bursa ve Kayseri’de dokuma fabrikaları; Ankara’da çimento; Karabük’te demir-çelik, Gemlik’te suni ipek fabrikaları ve Paşabahçe cam fabrikası kuruldu.

-İlk uçak fabrikası 1926 yılında Kayseri’de kuruldu. 1930’lu yıllarda dünyadaki en iyi avcı uçağı türünden birisi burada üretiliyordu. 1937 yılında İstanbul’da kurulan diğer uçak fabrikasında da yolcu uçağı üretildi.

-Özel sektör tarafından üretilen mal değeri 1927 yılında 15 milyon lira iken, 1932 yılında 154 milyon liraya çıktı.

TARIM:

-1927 yılında 210.794 olan pulluk sayısı 1936’da 410 bin 365’e çıktı. Tarım kredileri de 1923’den 1938’e kadar 8 milyon liradan 41 milyon liraya yükseldi.                                        

-1930 yılında 5.3 milyon ton olan tahıl üretimi 1938 yılında 8.4 milyon tona, endüstri bitkileri üretimi de 351 bin tondan 704 bin tona çıktı.

-1923 YILINDAN 1938 YILINA, BESİN MADDELERİNİN TOPLAM İTHALAT İÇİNDEKİ PAYI YÜZDE 16.8’DEN, YÜZDE 2.8’E GERİLEDİ…

                                                                    *

Osmanlı’yı inkar etmeyen ve tüm borçlarını da üstlenerek. Ödeyen;..Yüzlerce yıl süren savaşlardan sonra kaybedilen eşsiz topraklardan geriye kalan, Anadolu ve Trakya’da eşsiz bir Cumhuriyet kuranlar böyle bir ülke bıraktılar.

Onların bıraktıkları eşsiz kuruluş ve mülkleri yıllardır sata sata bitiremediğimizi görüp; minnetler arttırıyorum… 19 MAYIS, ATATÜRK’Ü ANMA, GENÇLİK VE SPOR BAYRAMI’MIZ KUTLU OLSUN!..