Bir dostum ‘bırak artık genel siyaseti, biraz da yerel takıl, bak bir sürü sorunumuz var’ notuyla bir fotoğraf atmış.

Üzerinde okul taşıtı yazan ama plakası normal bir servis aracı…

Benim bildiğin öğrenci ve personel taşımacılığı S Plakalı araçlarla yapılıyor, yoksa korsan taşımacılar mı türedi sorusuna cevap bulabilmek ve konu hakkına bilgi sahibi olmak için dostumla buluştuk ve uzun uzun konuştuk.

Bizimki biraz da bir dokun bin ah işit gibi oldu, olayı deştikçe altından rahatsız edici kokular, bu arada bize de en az bir hafta sürecek bir yazı dizisi çıktı.

Söz konusu araç öyle esnafın en büyük kâbuslarından olan merdiven altı imalat gibi değil, benim tahmin ettiğim gibi ‘korsan’ da değil, hadi biz ona yarı korsan diyelim ve bundan kaynaklanan mağduriyeti aktaralım…

2015 yılında Sakarya Büyükşehir Belediyesi yerinde ve doğru bir kararla öğrenci ve personel taşımacılığına ‘S Plaka’ şartı getirdi.

Öncesinde ilgili kurul tüm paydaşlarıyla gerekli çalışmaları yapmış, taşınan öğrenci ve personel sayısı ve bunun olası artışı, mevcut taşıma kapasitesi ve önümüzdeki yılların da hesaplanmasıyla ne kadar araç gerektiğine kadar hesaplanmıştı.

İlgili kurul, uygulamadan kimlerin yararlanacağına kadar kıstaslar belirledi.

Kıstaslar şunlardı:

Hak sahibi esnafın “S’ plaka servis taşımacılığı yaptığını belgelemesi, bu kapsamda 2014 yılına ait vergi kaydı, oda kaydı, fatura ve servis aracına ait ruhsat ibra etmesi…

Ayrıca il dışından alımları engellemek için de taliplilerin bu işi Sakarya da yapıyor olduklarını belgelemeleri istendi. Yani yabancılara kesinlikle verilmemesi kararlaştırıldı.

Plaka sayısı 2 bin ile sınırlandırıldı.

Dönemin Büyükşehir Belediye Başkanı Toçoğlu, konuyla ilgili müjde verirken şöyle demişti;

İhtiyaç fazlasına müsaade edilmeyecekti.

Esnaf mağduriyet yaşamayacaktı.

Rantçılara ve fırsatçılara geçit verilmeyecekti.

‘S’ Plaka 7 bin 500 liradan satışa sunulacaktı.

Uygulamanın başlamasıyla ‘S’ harf serisinden 54 plakalı araçların dışında hiçbir araçla şehir genelinde servis taşımacılığı yapılamayacak. ‘S’ plaka; esnafı koruma, emniyet, konfor, denetim ve hizmet standardının artmasını sağlayacaktı.

Ve ‘Sakarya’ya hayırlı olsun’du.

Bu yazı dizimizde verilen sözlerin tutulup tutulmadığını ve haliyle ne kadar hayırlı olup olmadığını göreceğiz.

Konuyla ilgili yerel medyanın yaklaşımı olumluydu. (Aksi de mümkün değildi zaten!)

Onlara göre de; “S” plaka uygulamasında rant peşinde olanların çabası boşa çıkmıştı.

‘S’ plaka uygulamasına hazırlıklar yapan ve büyük rant elde etmeyi hedefleyenler, yeni kıstaslar ve servis plakalarının sınırlandırılmasıyla sükutu hayale uğramış avuçlarını yalamışlardı.

O’na da bakacağız.

İlk olarak plaka sayısı, kurulun bilimsel çalışmayla ortaya koyduğu ‘ihtiyaç sayısı’na uygun muydu?

Toçoğlu’nun iddia ettiği gibi ihtiyaç sayısına göre belirlenmiş ve fazlasına izin verilmemiş miydi, buradan başlayalım…

Söz konusu planlamayı yapan kurul, moda deyimiyle ‘bilim kurulu’ toplam servis sayısını 2000 ile sınırlandırdı. Bugün ve önümüzdeki yıllar için belirlenen sayı buydu; 2000…

Ancak nasıl olduysa bu sayı 3095 ardından da mahkeme kararıyla hak sahibi olanların eklenmesiyle 3300’e çıktı.

Yani Toçoğlu’nun İhtiyaç fazlasına müsaade edilmeyecek sözü havada kaldı.

Mahkeme kararıyla hak sahibi olma konusunu açalım;

İlçe ve köylerden bir şekilde bireysel öğrenci taşımacılığı yapıp, fişiyle faturasıyla bunu belgeleyenler de talepte bulundular. Bu talep doğrultusunda açtıkları davayı kazanarak hukuken hak sahibi oldular. Onlara bir diyeceğimiz yok, kaldı ki hepi topu 200 plaka, ya diğerleri?

Nasıl oldu da 2000 kıstası bir anda 1100 aşıldı?

Bunun, Toçoğlu’nun ‘Rantçılara ve fırsatçılara geçit verilmeyecek’ iddiasıyla bir ilgisi var mıydı?

Bu sayının arttırılmasıyla pusuda yatan rantçılara ve fırsatçılara geçit mi verilmişti?

Zaten gerçek piyasası ile karşılaştırıldığında sudan ucuz olan bu ‘S’ Plakaları ucuza kapatanlar, sair hiçbir yatırım vasıtasıyla elde edemeyecekleri rantı mı elde etmişlerdi?

Sudan ucuz tabirim yanlış anlaşılmasın.

Bu tür plakalar değerlidir, kıymetlidir, dünyayı bilmem ama Türkiye’nin hiçbir yerinde öyle 7500 lira bastırıp ‘S’ plaka sahibi olamazsınız.

Nitekim satılık plaka ilanlarına baktım; bize göre nüfusu, ticari hacmi çok daha küçük illerde bile, araçsız, sadece plaka satışları 125 bin liradan başlıyor, 450 liraya kadar çıkıyor.

Yarın devam edeceğiz;

Plakalar neden bu kadar ucuza satıldı.

Kimler ucuza kapattı?

Ve gerçek değerinde satılıp bir kısmı Sakaryasporumuz’a hibe edilmiş olsaydı, bu takım şimdi bulunduğu yerde kalır mıydı?

Askıda plaka saçmalığı nedir?