Otomobil ve hafif ticari araç pazarı Mart 2021’de yeni rekora imza attı. Sadece Mart ayında 100 bin adede merdiven dayayan satışlarda aynı zamanda ilk çeyrek rekoru da kırıldı. Faiz ve kur artışı talebi öne çekti. Diğer taraftan bir chip yüzünden bazı otomotive firmaları üretimlerini durdurdu. Otomotivde uygulanan ÖTV sistemi tam bir yamalı bohça. Hala 1992 yılındaki şartlara göre sistem yürütülmeye çalışılıyor.

Otomotiv sektörü satış tarafında pandemiye rağmen altın yılını yaşıyor. Yüksek faiz ve kura rağmen markaların oluşturduğu agresif kampanyalarla birlikte zirvenin zirvesini yapıyor. Fakat Merkez Bankası başkanının değişiminden sonra hızla artan kur ve faiz baskısıyla satışlar mart ayını aratacak gibi duruyor.

Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) yetkilileri, faiz ve kur artışının talebi öne çektiğini, bu nedenle mart satışlarının beklentilerin üzerinde olduğunu vurguladı.

Önümüzdeki aylarda ise faizin yüksek olması ve kurdaki artışa bağlı olarak fiyatların yükselmesi, dolayısıyla satışların hız kesmesi bekleniyor. ODD verilerine göre, mart ayı otomobil ve hafif ticari araç satışları yüzde 92,8 artarak 96 bin 428’e ulaştı. Böylece bugüne kadarki en yüksek mart ayı satışlarına ulaşıldı.

Ocak-mart döneminde yüzde 59,7 artışla, 198 bin 660 bine ulaşan sektör ilk çeyrek rekorunu da kırmış oldu. Artan ÖTV ve faize rağmen stokların hızla tükendiği görülürken, tüketiciler yeni bir vergi düzenlemesinden de endişeli. Aniden yapılan değişiklikler milli servetin yitirilmesine sebep oluyor. 1 gecede değişen ÖTV ile birlikte hem tüketici hem de satıcılar zor durumda kalıyor. ÖTV artışlarını geceden sabaha değil en az 1 ay önceden haber verilmesi gerekiyor. Yeni bir artış şu an gündemde yok ama endişeliyiz. Görüşmelerimizden süreçle ÖTV indirimi yok.”

“Gelir idaresi ÖTV matrahlarını güncelleyemiyor. Çünkü yetki dahilinde değil. Matrahlarında artık yükselmesi gerekir. Yüzde 45 ÖTV’ye 1 model giriyor. Kur artışı bu şekilde sürerse 45-50’ye giren araç sayısı kalmayacak.

30 yıllık ÖTV sistemi artık çok yamalı bohça haline geldi. Türkiye’nin otomotiv sanayisinin dünya ile mücadele etmesi için vergilendirme sisteminin tamamen değiştirilmesi hatta yeniden yapılandırılması lazım.

“Türkiye yerli satışta oldukça yüksek potansiye sahip. Birçok Avrupa ülkesinden iyi durumdayız. Otomotivin kalbi olarak kabul edilen Almanya gibi bir ülkeden bile satışlarımızın yerli oranı daha yüksek.”

Erce “Elektrikli araçlara yapılan vergiler düzenlemesi tamamen gelir kaybı üzerinden oldu. Mali kökenli bir yapılanma”

‘SATIŞLARIN KADERİNİ FAİZ BELİRLEYECEK’

Araç üretimlerinde mikroçip kıtlığından kaynaklı daralma olduğundan üretim rakamları azalıyor. Süveyş Kanalı’nın tıkanmasından kaynaklı oluşan farklı bir tedarik sıkıntısı da var. Bu yüzden nisan ayında da benzer bir hareketlilik olabilir. Mayıs ve haziran ayında özellikle Nisan ayında gerçekleştirilecek Merkez Bankası toplantısındaki faiz kararı belirleyici olacak.

DİZEL BİTİYOR HİBRİT ARTIYOR

Otomobil pazarı motor tipine göre; benzinli otomobil satışları 99 bin 235 adetle yüzde 63,4 pay, dizel otomobil satışları 37 bin 726 adetle yüzde 24,1 pay, hibrit otomobil satışları 12 bin 402 adetle yüzde 7,9 pay, otogazlı otomobil satışları 6 bin 789 adetle yüzde 4,3 pay aldı. 312 adet elektrikli otomobil satışı gerçekleşti.

Yılın ilk çeyreğine baktığımızda da dizel araçların satış payının yüzde 45 seviyelerinden yüzde 24’lere kadar gerilediği görülüyor. Benzinli araç satışlarında da artış söz konusu. İlk 3 ayda geçen yıla göre yüzde 45 seviyesinden yüzde 63’lere doğru yükseliş var.

Otogazın payı düşerken, hibrit araçlarda da neredeyse yüzde 120’lik artış görülüyor. Elektrikli araçlarda artan oranlarıyla dikkat çekiyor.