Öğretmenin üç temel sorunu: İtibar, güvence ve yetersiz ücret

Eğitim Sen Sakarya Şube Başkanı Yücel Kaçar, Türkiye’de öğretmenlerin üç temel sorunu bulunduğunu belirterek, bunların itibar, güvence ve yetersiz ücret olduğunu söyledi.

Öğretmenin üç temel sorunu: İtibar, güvence ve yetersiz ücret

Eğitim Sen Sakarya Şube Başkanı Yücel Kaçar, Türkiye’de öğretmenlerin üç temel sorunu bulunduğunu belirterek, bunların itibar, güvence ve yetersiz ücret olduğunu söyledi.

Bizimsakarya.com.tr
Bizimsakarya.com.tr
24 Kasım 2020 Salı 11:56
Öğretmenin üç temel sorunu: İtibar, güvence ve yetersiz ücret

Kaçar, “Devletin çalıştırdığı kamu emekçisi öğretmenler bu haldeyken. Özel okullarda, dershanelerde, kurslarda, etüt merkezleri vb. özel sektörde çalışan öğretmenlerin durumu çok daha vahimdir” dedi.

Eğitim Sen Sakarya Şube Başkanı Yücel Kaçar, 24 Kasım Öğretmenler Günü dolayısıyla yaptığı açıklamada eğitim emekçilerinin yaşadığı sorunlara dikkati çekti.

Kaçar'ın açıklaması söyle:

ÜÇ TEMEL SORUN

"Mademki “Öğretmenler Günü” öyleyse içi boş süslü laflar etmeden, kutsallı, mübarekli göstermelik övgülerde bulunmadan, evirip çevirmeden, lafı hiç dolandırmadan konuya girelim. Türkiye’de öğretmenlerin üç temel sorunu vardır:

1-İtibar Sorunu; Uzun yıllardır öğretmenler, az çalışan, hatta hiç çalışmayan, yatarak para kazanan, çok tatil yapan, tatil yaparken maaş alan, hem de çok maaş alan, maaşı devlete yük olan, bakıcılık benzeri aslında önemsiz bir iş yapan, sıradan, önemsiz insanlarmış gibi algı yaratılmış ve öğretmenlerin toplum gözündeki itibarı giderek aşındırılmıştır.

Bu nedenle öğretmenler öncelikle, “Öğretmenlik Mesleğinin” hak ettiği itibarına tekrar kavuşmasını talep etmektedirler.

2-İş güvencesi Sorunu; Özellikle mevcut iktidar başa geldiği ilk günden beri, öğretmenlerin iş güvencesini ortadan kaldırmaya yönelik mevzuat değişikliğini sıklıkla gündeme getirmiş; tüm öğretmenlerin kadrosuz, güvencesiz, sözleşmeli olarak çalıştırılması yönündeki politikasını hiç gizlememiştir. Bu anlamdaki yasa tekliflerini zaman zaman gündeme aldıysa da gelen tepkiler nedeniyle geri çekmek zorunda kalmıştır. Tüm öğretmenleri sözleşmeli olarak istihdam etmenin koşulları henüz oluşmadığından, iktidar bu politikasından vazgeçmemekle birlikte “sözleşmeli öğretmenlik” ya da “ücretli öğretmenlik” gibi yollara başvurmuştur. İktidar yeni açıkladığı, Eğimde 2023 Vizyon Belgesi’nde de öğretmenlerle ilgi güvencesiz istihdam politikası ile ilgili planlarını ortaya koymuştur. Bu nedenle önceki yıllarda kadrolu olarak atanmış öğretmenler de her gün iş güvencesinin ortadan kalkacağı endişesini yaşamaktadırlar.

Bu anlamda öğretmenler uluslararası Eğitim Enternasyonali Bildirgesi’nde yer aldığı gibi, mesleğini icra ederken işini kaybetme korkusu yaşamadan, evrensel değerlere uygun, bilimsel eğitim verebilecekleri asgari koşullara sahip olmayı talep etmektedirler.

3- İnsanca Yaşayabilecek Ücret Sorunu; 2020 yılı Eylül ayı itibariyle Türkiye’deki açlık sınırı 2.447,72 TL. Yoksulluk sınırı 7.973,02 TL olarak açıklanmıştır. Aynı yıl aynı dönemde 25 yıllık 1/4 kademedeki kıdemli bir öğretmen ise vergi dilimi kesintisi düşülmeksizin 4.958 TL maaş almaktadır. Mesleğe yeni başlamış 9/1 kademedeki öğretmenin maaşı ise yine vergi dilimi kesintisi düşülmeksizin 4.300 TL’dir. Aynı dönemde sözleşmeli öğretmen 4.495 TL. Ücretli Öğretmenler ise 1500-2.000 TL civarında maaş almaktadırlar. Görüldüğü gibi öğretmenlerin tamamı yoksulluk sınırının altında, ücretli öğretmenler ise açlık sınırının altında maaş almaktadır.

Bu anlamda da öğretmenler, asgari yaşam koşullarını karşılayabilecekleri, işini yaparken kişisel dertlerini değil hayata hazırladıkları öğrencilerine odaklanabilecekleri, İnsanca yaşayabilecekleri düzeyde ücret talep etmektedirler.

ÖZEL SEKTÖRDEKİ ÖĞRETMENLER

"Devletin çalıştırdığı kamu emekçisi öğretmenler bu haldeyken. Özel okullarda, dershanelerde, kurslarda, etüt merkezleri vb. özel sektörde çalışan öğretmenlerin durumu çok daha vahimdir. Uzun çalışma süreleri, günlük 13-14 saatlere ulaşırken, pek çoğunun hafta sonu tatilleri yoktur. Bir gün hafta tatili imkanını bulan “şanslı öğretmenler” ise o gün soru veya materyal hazırlamaktan asla dinlenmeye vakit bulamazlar. Her biri bilimsel bir eser olan hazırladıkları sorular için öğretmenler telif alamazlar, hatta bu eserlerin kullanım hakkı işletmeye geçer, bir başka yerde kullanılırsa telifi işletme (okul, kurs, dershane) alır. KPSS sınavının travmasından, 300 binden fazla ataması yapılmamış ve bu nedenle canına kıymış onlarca öğretmenden. Her gün veli, öğrenci, yönetici şiddetine maruz kalan yüzlerce öğretmenden, söz etmeden öğretmenler gününü süslü sözlerle, romantik vaatlerle geçiştirmek öğretmenlere yapılacak en büyük haksızlıktır.

Biz Eğitim Sen olarak, tüm Dünya ülkeleri ile birlikte 1966’da UNESCO ve ILO tarafından belirlenen 5 Ekim’i Dünya Öğretmenler Günü olarak kutlamayı tercih etsek de Türkiye’de 12 Eylül 1980 darbesinden bir yıl sonra ilan edilen 24 Kasım Öğretmenler Günü, öğretmenler arasında ve kamuoyunda yaygın olarak kutlanılmaktadır.

Öğretmenlerin sorunlarının, mesleki ve demokratik taleplerinin konuşulduğu, tartışıldığı, yüksek sesle dile getirildiği fazladan bir güne elbette itirazımız olmaz; Bu vesile ile salgın günlerinde başta MEB’in yarattığı kaotik uygulamalar olmak üzere, her türlü olumsuzluğa rağmen fedakarca görevlerini yapmaya çalışan meslektaşlarımızı saygıyla selamlıyoruz."

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.