Sağlıklı yaşamda beslenme, düzenli uyku ve düzenli fiziksel aktivite birbirini tamamlayan üçlüdür.

Son dönemlerde özellikle pandemi nedeniyle uzun süre evde zaman geçirdiğimiz için fiziksel aktivitemiz her zamankinden çok daha az. Fakat insanoğlu evrimsel olarak her zaman hareket eden, üreten bir canlı. Bu nedenle hareketsiz yaşam bizim için uygun değil.

Fiziksel aktivitenin azalması sadece iskelet-kas sistemimiz için olumsuz sonuçlar doğurmuyor. Özellikle gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde besine ulaşılabilirliğin kolay olması, hazır tüketimin artması alınan kalori miktarını arttırdı. Hareketsizliğin azalması ile birlikte alınan kalorinin harcanan kaloriden fazla olması nedeniyle obezite, diyabet, kalp-damar hastalıklarını da beraberinden getiriyor.

Yapılan birçok çalışma düzenli egzersizin pek çok hastalığa karşı korumada destek olacağını ve mental olarak da bireyleri rahatlatacağını gösteriyor. Fakat burada dikkat edilmesi gereken bir nokta var. Yapılan fiziksel aktivitenin düzenli olarak ve belli tekrarlarda yapılması. Hafta 2 gün spor yapıp 5 gün yapmamak veya 3 gün yüksek yoğunlukta egzersiz yapıp 7 gün yapamamak gibi yaklaşımlar doğru değil. Sağlığa faydası olacak egzersizin haftada 4 gün en az 40 dakika olacak şekilde planlanması gerekiyor. Aslında yapacağınız fiziksel aktivite biraz da sizin beklentilerinize bağlı olarak şekillenmesi gereken bir durum. Ağırlık kaybı için yapacağınız fiziksel aktivite kardiyo ve ağırlık antrenmanını içermesi gerekirken, genel sağlık için yapacağınız egzersizde haftada 4 gün orta tempolu egzersizler yeterli olacaktır.

Medyada ameliyatsız, sporsuz kilo verdi gibi söylemleri okuyabilir veya duyabilirsiniz. Fakat özellikle belli bir kilo ve yaşın üzerindeki bireyler sağlıklı yaşam için egzersizi hayatlarına modifiye etmek zorunda. Çünkü yüksek kilo kaybını hedefleyen ve 30 yaş üstü olan bireylerde zamanla vücutta deformeler yaşanabilir. Bu nedenle diyet sürecinde sporu alışkanlık edinip bunun sürdürülebilmesi önemli. Yine kadınlarda özellikle menopoz sonrası kas kütlesini korumak için 30 lu yaşlarda uygun bir egzersiz alışkanlığının edinilmiş olması gerekiyor.

İnsanları egzersiz yapmaktan alıkoyan en önemli faktör kendisine uygun olan egzersiz planını bulamamış olmasından kaynaklanıyor. Benim size tavsiyem egzersizi sadece yürüyüş olarak düşünmemeniz. Yüzme, dans, koşu gibi pek çok seçeneği değerlendirip kendiniz için en uygun olanı bulmanız sürdürülebilir egzersiz açısından faydalı olacaktır.

Fiziksel aktivite sadece yetişkinler için değil çocuklar içinde son derece önemli. Son dönemde pandemi nedeniyle çocukların evde geçirdiği zaman arttı. Çocuklar yapıları gereği keşfetmeye, yeni şeyler öğrenmeye açık bireylerdir. Bu da çoğu zaman oyun ile olur. Bu nedenle çocuğa sadece dışarıda değil evde de hareket alanı oluşturulmalı. Böylece hem öğrenme sürecine hem de sağlığına destek olursunuz. Yürüyüş, koşu gibi tekdüze aktiviteler çocukların sıkıldığı yapmak istemediği egzersizlerdir. Bu nedenle onları teşvik edecek dans, zıplama, bisiklet sürme gibi farklı aktiviteler bulmalı ve mutlaka gün içerisinde bunları yapmasına teşvik etmelisiniz.

Herkese sağlıklı günler dilerim…

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.