Yazıya başlamadan önce Ferruh Bulut ağabeyimizden küçük bir özür dileyelim!

Başlıkta şuna vurgu yapmalıydım aslında; araç trafiğine kapatılması. Zira ‘trafik’ bizim ağırlıklı olarak hatalı kabul ettiğimiz şekilde salt motorlu araçlardan oluşan bir durum değil. Ferruh Bulut, cuma günkü ‘Trafik Ne Demek?’ isimli yazısında trafik kavramını ve trafik adına yayaları nasıl ikinci plana attığımızı çok güzel anlatmış.

Benim de bugün derdim trafikte yayaları ön plana çıkartarak şehre değer katmak. Zira gelişmişlik bunu gerektirir. Motorlu araçlar için yeni ve çok geniş yollardan ziyade daha çok yaya yolu, daha çok bisiklet yolu yapmak gerekiyor.

***

Serdivan, hiç şüphesiz son yıllarda şehirde en büyük sıçramayı yapan bölge oldu. Üniversite temelli bu gelişme özellikle Mavi Durak diye bilinen caddede üzerinde kendini iyiden iye hissettiriyor. Çok değil, bundan 5 yıl önce bir elin parmaklarını geçmeyen cafe sayısı şimdilerde saymakla bitmiyor. Ulusal ve uluslararası prestijli cafe – restoranlar Serdivan Caddesinde boy gösteriyor. Cafelerin yoğunluk gösterdiği cadde büyük bir cazibe merkezi haline geldi. Haliyle araç trafiği de burada yoğunlaşıyor.

Tezatlık da tam burada başlıyor. Caddenin sağında solunda biriken cafeler cıvıl cıvıl genç müşterilerine hizmet ederken, sürekli akan trafik yoğunluğu cafe ortamlarına olumsuz etki yapıyor.

Dememiz o ki, Serdivan Caddesi araç trafiğine kapatılırsa burada bulunan işletmeler çok daha ön plana çıkacaktır. Caddede yapılacak yeni düzenlemeyle Serdivan iyi bir yürüyüş caddesine kavuşmuş olacak.

Çark Caddesi’nin trafiğe açık olduğu dönemleri bilenler bilir. Nasıl ki, Çark Caddesi trafiğe kapatıldıktan sonra bambaşka bir çehreye kavuştuysa eminim ki, Serdivan Caddesi de trafiğe kapatılıp tamamen yayalara açıldığı zaman bir üst seviyeye geçecektir. Polis Merkezinden başlayarak 2. Cadde çıkışına kadar olan bölüm yeniden projelendirilip; iyi bir peyzaj uygulamasıyla harika bir yürüyüş caddesine dönüştürülebilir. Cadde boyunca yapılabilecek muhtemel oturma alanları, aktivite alanları, küçük peyzaj uygulamaları ile cafeler daha fazla ön plana çıkartılarak burası Serdivan’ın Çark Caddesi, İstiklali hatta Şanzelize’si olur…

***

Peki trafik ne olacak?

Serdivan Caddesi’nin araç trafiğine kapatılmasıyla trafik akışının çok fazla bundan etkileneceğini düşünmüyorum. Aynı caddeye paralel bir cadde zaten mevcut… Ayrıca yeni yapılan bağlantı yolları bir caddenin kapanmasının handikabını örtecektir. Zaten şu anki mevcut vaziyette araç trafik akışının çok sağlıklı yapıldığı söylenemez; büyük oranda park etmiş araç sıkıntısı ortaya çıkıyor. Veya özellikle akşamları caddeyi bir ulaşım aracı olarak değil de otomobilin markasını göstereceği bir podyum olarak kullanan yığınların gürültüsü oluyor sadece.

***

Serdivan Belediyesi iyi organize edilmiş ulusal veya uluslararası bazda bir proje yarışması açarak buraya bambaşka bir görünüm kazandırabilir. Yaya trafiğinin canlılığı, cafe ve diğer işletmelerin hareketliliği iyi planlanmış bir peyzaj projesiyle buluştuğu anda yepyeni bir cazibe merkezi ortaya çıkacaktır.

Böylesi bir projeyi esnaf ve işletmeciler de efektif karşılayacaklarını düşünüyorum.

Belki de bunu hayata geçirmek için birileri planlar yapıyordur, bilemiyoruz. Ama bir an önce uygulanırsa iyi olacağı kanaatindeyiz.