Bir seçim öncesindeyiz. Sakarya’da övünülecek pek bir şey yok. Ancak, “ Tüvasaş İlk Milli Treni yaptı, yapıyor!”gibi uçuluyor. Oysa, asıl uçan ROTEM!

Üstelik her şey, İlk Milli Tren RAYBÜS’ü yapan, eski Genel Müdür Metin Yerebakan’ın önünde oluyor.

İLK MİLLİ TREN RAYBÜS değil miydi? Gn. Md. Yerebakan’ın O RAYBÜS’ü, ilk seferi 3 Aralık 1990 günü, Adapazarı-Haydarpaşa arasında 1 saat 20 dakikada yaptı.

Sorsanıza; bugün Mithatpaşa’dan Pendik’e kaç yolcu ile kaç saatte gidiliyor?

Seçim öncesi, TÜVASAŞ’ın bugünü ile övünmek nasıl bir şey ? EUROTEM gerçeğini bilen, bugün uyuyor numarası yapan TÜVASAŞ’lılar konuşsun!

**

Vagon Fabrikası Çırak Okulu’ndan mezun ve hatta Sakarya’da sanayi öncüleri olan, muhteşem makamlara yükselenler bugün susmamalı.

TCCD Tarihi, DemirYol-İŞ’te var. Cumhuriyet öncesi, ülkemizin demiryollarını Hicaz’a kadar Fransız, Alman, İtalyanlar yaptı; Onlar işletiyordu.

Mustafa Kemal Atatürk Cumhuriyet’i; Fransız, İtalyan, İngiliz, Yunan, Rus işgalinden kurtardıktan sonra; Demiryollarını Onlardan para verip satın aldı.

O Cumhuriyet 10 Yılda; halkının parası, alın teri, kazma küreğiyle yurdu demir ağlarla da ördü. Halkımız, 10 uncu Yıl Marşı ile O nedenle büyük gurur yaşar.

**

Sakaryalıyım; gençliğimde, Adapazarı Atatürk Bulvarı’na kadar demiryolu gelirdi. Abdülhamid Devri’nde yapılan, İstanbul Haydarpaşa Treni 1890 yılından beri, 122-123 yıl O Adapazarı Bulvarı’na kadar geliyordu.

O Adapazarı Garı’na gelen treni tarihten silenleri Kent tarihi unutmaz.

Adapazarlı şunu da unutmaz: Yüksek Hızlı Tren Adapazarı’nın sosyal kültürel ve ekonomik hayatından çok şey silip götürdü.Yolcu ve yük taşıma rakamları açıklansın, övünmek değil, çok kişi utanacaktır.

“ TÜVASAŞ METRO YAPIMINA TALİP : -)”

“ TÜVASAŞ Metro Yapımına Talip !” haberi, 20 Ağustos 1988 tarihli Sakarya Gazetesi’nin ön sayfasında aynen bu başlıkla yer almış.

30 Yıl önce köşe yazdığım Yerel Sakarya Gazetesi’nin aslı bende. Bu gün: “ Sakarya, Ülkenin 30 Büyükşehir’i içinde Raylı Sistemi ve Raylı Sistem Projesi olmayan 3-5 belediyeden birisi.” sözlerini etmek beni yaralayan bir sorgudur.

Son 30 yılda Sakaryalılara ne Raylı Sistem sözleri verilmiş; ne paneller, ne çok üst düzeyde toplantılar yapılmış. Kimsenin yalanlayamayacağı resmi belgeler.

**

TÜVASAŞ’ı yanlış öğrenmek değil; söylediklerini unutanlar, gerçekleri söylemeyenler hatalı. Raylı Sistem ve EUROTEM gerçeğini biz mi hatırlatalım?

Aradan tam 30 yıl geçmiş, “ Türkiye’ye çağ atlattığını söyleyen bir iktidar zamanında, Tüvasaş’ı, ROTEM’i olan Sakarya’nın bir Metro Projesi bile YOK!

Üstelik, O günün Tüvasaş Genel Müdürü Metin Yerebakan şu anda çok daha yapabilirliği olan bir makamda. Adapazarı’na Raylı Sistemi nasıl bir muamma?

**

30 Yıl önce Tüvasaş’a yeni genel müdür olan Yerebakan O gün:” Zararda olan bir fabrika aldık.” diye söze girip, Türkiye’de yapılacak metroların tümünün yapımına talip olduklarını söylemiş ve:

“ Şimdiye kadar bize 27 belediye bu konuda başvuru yaptı. İnceleme bittikten sonra görüşlerimizi açıklayacağız.” demiş. Sözlerini şöyle de tamamlamış:

“ Ülkemizde Demiryolu taşımacılığının payı % 4’lerde seyretmesine rağmen, bu oran Avrupa’da % 80 dolayındadır. Bu oranı ülkemizde artırmayı hedefliyoruz.” Eee, Demiryollarında 30 yıl öncesinin oranlarını bile arıyoruz?

Yerebakan’ın RAYBÜS Milli Treni’ni son yazımda okursunuz:

İLK MİLLİ TREN RAYBÜS NASIL BİR MUAMMA ?

Seçim öncesi Sakarya’ya gelen her siyasi, “ TÜVASAŞ İLK Milli Treni yapıyor !” gazını verecek, veriliyor da. O İlk Milli Treni % 75 yerli yapanın elini öpmeli…

Hani O, “ Milli OTO’yu yapacak Delikanlı !” deniliyor ya. Onlar da öyle, % 75 yerli yapsalar bile, ne kazanırlar, kazanırlar mı bilemem?

Ama, halkımız, kendisini her seçim öncesi bir sürü gazla uyutmayı adet edinen siyasilere artık bu devirde hala bir şeyleri sorma bilincinde mi bilemiyorum?

**

Çok yakın zamanda açıklandı; Adapazarı TOYOTA OTO Fabrikası, Türkiye’de % 65’e yakın Yerli Parça Katkısıyla en çok orana sahip fabrikaymış : -)

Biz % 100’ü Türkiye’de yapılan bir otoya ancak Milli Oto diyebiliriz. Ama, şu gerçek var; Türkiye’de en baba oto da bile % 65 gibi yerli parça kullanıyor.

Dünya Oto Ekonomisinin realitesi öyledir de; bu % 65-70, kar ise harika : -)

**

Adapazarı ve tüm civarı, köylere kadar, bu gün bile Oto Mezarlığı. Ulaşım, görgüsüzce artan oto tutkumuz nedeniyle hayatı burnumuzdan getiriyor.

Oto rüyası hüsrana dönerken, biz Milli Oto ile siyasi gaza düşmeyelim.

**

İlk Milli Tren RAYBÜS de böyle bir hayal kırıklığı mı acaba?

3 Aralık 1990 günü, 28 Yıl önce, Tüvasaş’ta yapılan RAYBÜS ile Adapazarı’ndan Haydarpaşa’ya 1 saat 20 dakikada gidince mutluluktan sarhoş olmuştuk.

Metin Yerebakan’ın , O projeleri yaptığı ARGE Merkezi hepimizi uçurmuştu. Yerebakan gitti; ne Arge Merkezi, ne de Raybüs kaldı. Niye, hata mıydı?

Google’a, “ Raybüs Erzincan-Divriği Seferi “ yazdım. İlk Milli Tren Raybüs orada. Görüntüleri izledim, içim gitti... Şimdi yeni bir Milli Tren lafı, n’olur?