Şehir Plancıları Odası Sakarya İl Temsilcisi Oya Arapoğlu Yüksek Hızlı Tren( YHT) güzergahının Sapanca'dan geçen bölümünde yapılan değişikliklere işaret ederek, “ Bu değişim bilimsel,teknik gerçeklerle uyuşmadığı gibi mevcut yerleşmenin dokusuna da zarar verecek” dedi.

Konuyla ilgili endişelerini bir açıklama yaparak paylaşan Arapoğlu, “Kağıt üzerinde belirlenen güzergah uygulama projeleri hazırlanmadan imar planlarına aktarıldı.Askı sürecinde olan Uygulama İmar Planlarına ait endişe ve görüşlerimizi kamuoyu ile paylaşmak isteriz. Bu konuda Sapanca halkı yeteri kadar bilgilendirilmedi projeyi anlatan ve tanıtan toplantılar nedense yapılmadı” dedi. Arapoğlu güzergahın Sakarya geçişiyle ilgili görüşlerini şu şekilde aktardı ve kamuoyu ile paylaştı.  Arapoğlu bir geçitlerle ilgili sorular yöneltti.

TÜNEL

“Sapanca-Doğançay arasında yapılması planlanan tünel belirlenmesinde yer bilimsel veriler (fay hatları, yer kaymaları, zemin yapısı,yer altı su kaynakları vs.) araştırılmadı. Akçay 1. derece sit alanı olmasının yanında hattın buradan geçmesi  görüntü ve gürültü kirliliğine neden olacaktır. Akçay’dan başlayan tünel Kuruçeşme mahallesinde  devam ermektedir. Tünelin kesin olarak buradan çıkış alabileceğini söylemek bilimsel olarak mümkün değildir.”

SEL RİSKİ

“Hattın TEM otoyolunun altından geçmesi için gereken yükseklik 10 metredir. Fevzi Çakmak caddesindeki  alt geçidinin yüksekliği 4.50 metredir. Bu durumda YHT hattı ya zemin kotunun altına inecek  yada TEM otoyolu yükselecektir. YHT hattının sel, taşkın gibi tehlikelerine karşı çay,dere gibi su akışkanlarından en az 1 metre yukarıdan geçmesi gerekmektedir. Bir sel riski olduğu gibi bu mevkiden Sapanca Ana Kanalizasyon hattı da geçmektedir”

BETON DUVARLAR

“YHT güzergahı zemin kotundan gittiğinde şu an açık olan önemli birçok yol kapanacaktır. Bir örneğini Kırkpınar Didi  Otel mevkiinde gördüğümüz  YHT üst geçit den 1.5 km. içinde 5 adet yapılacaktır. Bu durumda 10m. yüksekliğinde 250m. -300m. uzunluğunda beton duvarlar oluşacaktır.Sadece hattın geçtiği parseller değil bu köprülü yollardan cephe alan parsellerde duvar manzaralı olacaktır.Mevcut yolların kapanmasıyla bu bölge içinde kalacak olan her şey iptal olacak”

TELAFİSİ ZOR OLUR

“Sapanca'nın coğrafi özellikleri ve mevcut kentsel yapısı incelenip araştırılmadan kağıt üzerinde alınan bu karardan en kısa zamanda vazgeçilmelidir.YHT güzergahının Sapanca'ya vereceği zararlar çok iyi etüt edilmeli, alt ve üst yapıyı kapsayan uygulama projeleri ve yapım maliyetleri de dikkate alınmalıdır. 3.otoyol güzergahında ve Karasu demiryolu güzergahında yaşadığımız gibi kamulaştırma işleminden  telafisi mümkün olmayan sonuçlar oluşmaması nedeniyle bilimsel kararlar alınmasını bekliyoruz”

İŞTE O SORULAR

*1. üst geçit Keçideresi Sokak ve Harmanlık caddesinin kapanmasıyla oluşacaktır. Harmanlık bölgesindeki konutlar  TEM otoyolu, eski  demiryolu ve YHT yolu üçgeninde sıkışıp kalacaktır. Ayıca 250m. uzunluğunda olan köprünün  kenarındaki parseller nasıl cephe alacaktır.?

*2. üst geçit Şayan sokak üzerinde yapılacaktır. Kardelen sitesinin içinden geçen ve birçok binayı yıkan YHT yolu buradan TEM otoyolu altına girecektir.

*3.üst geçit Sapanca-Adapazarı bağlantısını sağlayan Sakarya Caddesi üzerinde yapılacaktır. Sapanca’nın girişinde doğal güzelliği yansıtan Sakarya Caddesi 10m. Yüksekliğinde ve 250m. Uzunluğunda beton yığınına dönüşecektir. Ayrıca üst geçit ile sanayi kavşağı arasındaki mesafenin azlığı köprü yolunun burada çok dik olacağını göstermektedir. Buda gelecekte sanayi kavşağında çok sık kazalara neden olacaktır.

*4.üst geçit Sapanca'nın Yüzevler, Kuruçeşme  ve birçok köy ile bağlantısını sağlayan Fevzi  çakmak caddesi üzerinde yapılacaktır. Cadde boyunca sanayi ile İmamhatip Lisesine (sarpderköprüsü) kadar olan bir çok parselin yol cephesi kapanacaktır.Sakarya caddesi ile Fevzi Çakmak caddesinde yapılan üst geçitlerden birbirine yapılan bağlantı yolları ayrı bir soru işaretidir.10m. yüksekliğindeki iki köprünün birbirine bağlantısı nasıl sağlanacaktır.?

*5.üst geçit  Üniversite caddesi ile Aydınlar Yokuşu caddesi üzerinde yapılacaktır.1. alt geçit İstasyon caddesi üzerinde yapılacaktır. Lale otel önündeki alt geçitin iptal edilmesiyle istasyon caddesi devamı şeklinde yeni bir geçit yapılacak.YHT hattının her iki yanından gelen yollarda bu geçitde birleşecektir.istasyon caddesindeki bir çok binada yol kotunun üzerinde kalacaktır bu parsellere ulaşım nasıl sağlanacak belirsizdir.

Editör: TE Bilişim