Demiryol-İş Sendikası Adapazarı Şube Başkanı Cemal Yaman, Türkiye Vagon Sanayi Anonim Şirketi’nin (TÜVASAŞ) ülkenin ihtiyaç duyduğu tüm demiryolu taşıtlarını üretecek duruma geldiğini belirterek, “Aynı zamanda uluslararası pazarlara da ihracat yapabilecek konumlara gelebilmesi için, desteklenmesi gerekmektedir” dedi.

Cemal Yaman, Türk İş’e bağlı sendikaların şube başkanlarıyla Demryol İŞ Sendikası toplantı salonunda düzenlediği basın toplantısında, TÜVASAŞ’taki gelişmelere ilişkin bilgi verdi.

POTANSİYEL

TÜVASAŞ’ın geçmişte yaptığı işlerden söz eden Yaman, “TÜVASAŞ, İlk yerli demiryolu yolcu vagonlarını, elektrikli banliyö dizilerini, RAYBÜS’leri, TVS-2000 serisi lüks yolcu vagonlarını, Modernizasyon projelerini, “Anadolu” adlı Dizel Tren Setlerini üretmiştir. Toplamda 2500 adet civarı demiryolu aracı üretimi ve 40 bin civarı araç onarımı ve modernizasyonu yapmıştır. Ortak üretim çerçevesinde; BURSARAY Metrosu araçları ve MARMARAY araçları ile şehir içi taşımacılığa yönelik raylı taşıt üretiminde de tecrübe kazanmıştır. Bütün zorluklara rağmen, Pakistan, Irak ve Avrupa Birliğine üye Bulgaristan demiryollarına araç ihracatı yapmıştır. Fakat bu potansiyeline rağmen kabuklarını kıramamış ve kendine ait bir orijinal tasarıma sahip olamamıştır” diye konuştu.

Kurumun hak ettiği yerde olmayışının başlıca nedenlerini KİK Kanunu, Devlet personel Yasası, İlalelere girilmesinin önündeki engeller ve finansman sorunu olarak sıralayan Yaman, “Kurumumuzu verimsizlikle suçlamak doğru değildir. Bunun çözümü kurumumuzun önündeki yukarıda saydığımız bürokratik engelleri kaldırmaktır” ifadelerini kullandı.

ÜRETİM VE CİRODA ARTIŞ

TÜVASAŞ’ın son 3 yılda üretiminin ve cirosunda ciddi oranda artış olduğuna işaret eden ve bununu için Genel Müdür Prof. Dr. lhan Kocaarslan’a teşekkür eden Yaman, şöyle devam etti:

“TÜVASAŞ, 1950'lerde ki vagon tamir atölyesinden, artık 2020’lerin raylı taşıt üretim üssüne dönüştürülmüştür. Üzerinde titizlik ve yoğun gayretle çalıştığı, tasarımdan üretime maksimum yerlilikle üreteceği ve kısa süre içinde Milletimize armağan edeceği; Milli Elektrikli Tren Seti (EMU) projesi TÜVASAŞ’a kabuğunu kırdıracak ve hak ettiği konuma taşıyacaktır.”

MİLLİ TREN PROJESİ

Beş yıl önce başlatıldığı halde, kayda değer bir ilerleme göstermeyen 160 km/h hızlı Elektrikli Milli Tren Seti Projesi’nin de, Kocaarslan’ın göreve başlamasıyla ivme kazandığını vurgulayan Yaman, “100 araçlık siparişin ilk partisi olan beş araçlık prototip dizi, 2019 yılı sonunda raylara indirilecek ve milletimize armağan edilecektir. Kurumumuzun bu tren setlerini üretmemesi için uluslararası arenada büyük engeller ve zorluklar ile karşılaştığını bilmenizi istiyoruz” dedi.

TCDD’nin yaptığı bilgilendirmeye göre hızlı tren hatlarının uzunluğunun 10 bin kilometreleri bulacağına işaret eden Yaman, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Dolayısıyla ülkemizin gelecek 10 yılda bu güzergâhlarda çalıştıracağı Hızlı ve Yüksek Hızlı Elektrikli Tren Setlerine çok büyük miktarlarda ihtiyaç duyulacaktır. Bu setlerin yurtdışından ithal edilmesi durumunda ülkemiz ekonomisine 10 milyarlarca doların üzerinde ciddi bir yük getirecektir. Ayrıca bu araçların bakım onarım ve yedek parça teminleri sebebi ile ülkemiz ekonomisinin çok ciddi kayıpları olacaktır. İşte bu durumdan vazife çıkartan TÜVASAŞ, bir yandan 160 km/h hızlı araçların tasarımını 18 ay gibi kısa bir sürede yapmış, aynı anda 225 km/h hızdaki araçların tasarımını başlatmıştır. Yaklaşık 10 aydır bu çalışmaları sessiz bir şekilde yürütüldüğüne şahit olmaktayız TÜVASAŞ’ta tasarımı sürdürülen 225 km/saat hıza sahip bu araçlar Hızlı ve Yüksek Hızlı Tren işletmeciliği için yapılan yollarımızda rahatlıkla kullanılabilecek ve ihtiyacımızı karşılayacaktır. TÜVASAŞ’ ımız yerli ve milli olarak ülkemizin ihtiyacı olan yolcu taşıyan tüm demiryolu araçları üretimini yapabilecek noktaya gelmiştir. Aynı zamanda uluslararası pazarlara da ihracat yapabilecek konumlara gelebilmesi için, desteklenmesi gerekmektedir.

‘EYVAH DEMEMEK İÇİN’

Cemal Yaman, Tank Palet Fabrikası ile ilgili özelleştirme kararını da hatırlatarak. “Daha önce de söylediğim gibi yerel ve ulusal medyanın veridği desteğin yarısını Sakarya halkı vermemiştir. Oysa Tank Palet Fabrikası Sakarya ile anılan bir sanayi deviydi. Şimdi TÜVASAŞ için böyle bir şey olmasın diye uyarıyoruz Yarın eyvah dememek için bugün TÜVASAŞ’a sahip çıkmalıyız” dedi.

Nurettin ERYILMAZ

Editör: TE Bilişim