Salim Aydın, yaptığı yazılı açıklamada, önceki gün Samsun’da 3 kişinin ölümüyle sonuçlanan araç yangını hatırlattı ve yılbaşından bu yana medyaya yansıyan araç yangınlarının kronolojik dökümünü yaparak, “LPG’li araçların sızdırmazlık raporu alma zorunluluğunun kaldırılmasıyla birlikte LPG’li araç yangınları ve can kayıplarında artışlar görülmektedir” dedi.

Oda merkezi ve diğer MMO Şubeleri tarafından defalarca yapılan açıklamalarda “LPG`li araçlardan "Gaz Sızdırmazlık Raporu" istenmemesinin, facialara yol açacak bir karar olduğunun” söylendiğini ifade eden Aydın, “Fakat gelinen noktada, kamuoyuna yansıyan ve çoğu kez de ölümle sonuçlanan kazalar dahi sorumluları uygulamadan geri adım atmaya yöneltmemiştir” ifadelerini kullandı.

SIZDIRMAZLIK TESTİ SAYISI AZALDI

Aydın açıklamasında, şunları kaydetti:

“Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü`nün 19.12.2011 tarihli Genelgesi ile araç muayene istasyonlarında ( Yakıt dönüşümü yapılarak LPG ve CNG ile çalışan araçlar için en geç bir ay önceki tarihe ait "Gaz Sızdırmazlık Raporu") aranması zorunluluğu kaldırılmış, gaz sızdırmazlık raporu bulunmamasını ağır kusurdan hafif kusura dönüştürülmüştür. Bu durum LPG`li araç kullanıcılarının "keyfiyetine" yol açmış ve 2012 yılı Ocak ayı başından itibaren gaz sızdırmazlık testlerinde ciddi bir düşüş gerçekleşmiştir.

Yalnızca Makina Mühendisleri Odası Kocaeli Şubemiz etkinlik alanında bulunan Sızdırmazlık İstasyonlarımızca 2011 yılında 103 bin 481 araca Sızdırmazlık Kontrol Raporu düzenlenirken bu sayı 2013 yılı sonunda 30 bin 700`e kadar gerilemiştir. Kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu olan Odamızın gerçekleştirdiği denetimler döneminde kazalar en az düzeyde yaşanmıştır.

24 Haziran 2017 tarihindeki yönetmelik değişikliği ile LPG/CNG li araçlarda sızdırmazlık kontrolü ve sızdırmazlık raporu alınması şartı tamamen kaldırılmş ve bu alan kamu adına tamamen denetimsiz hale getirilmiştir.”

KAMUSAL DENETİM

Yönetmelikte yapılan bu değişiklikle Odamızın yürüttüğü kamusal denetim faaliyetleri tamamen ortadan kaldırılarak, denetim ve kontrol sorumluluğu, sektörde yakıt dönüşüm montajı yapan ve giderek denetimsiz olarak faaliyet yürüten firmaların inisiyatifine bırakılmıştır. Bu uygulamanın devamı halinde ülkeye kaçak LPG KİT’i ve malzeme girişi ile standart dışı yerli üretim artacak, tekniğe uygun olmayan LPG araç dönüşümleri başlayacak, haksız rekabet koşulları yaratılacak, yetkili mühendis istihdamı azalacak; sektörde disiplinsizlik ve denetimsizlik had safhaya ulaşacaktır.

4 milyona yakın LPG`li aracın güvenilirliğini artırmayı sağlayan Periyodik Kontrollere esas LPG/CNG Sızdırmazlık Raporu zorunluluğunun kaldırılmasının bugün yarattığı sonuç; kamusal anlamda can ve mal güvenliği açısından, 2000–2005 yılları arasında yaşanan LPG li araç yangınları sebebiyle birçok can ve mal kaybının yaşandığı benzer bir tabloyu tekrar akıllara getirmektedir.


Araçların LPG`ye Dönüşümü ve ilgili piyasanın denetiminde ulaşılan düzey ve disiplinin bozulmasıyla bugün karşı karşıya kaldığımız durum, tehlikenin en büyük işareti sayılmalı, Kamusal denetimi ortadan kaldıran yönetmelik uygulamaları derhal gözden geçirilmeli, en kısa sürede kamusal denetime geri dönülmelidir.

ÖNLEMLER

“Bu nedenle ülke genelinde zaman kaybetmeden bir an önce;

-Araçlarda LPG dönüşümü yapan firmalar denetlenmeli; yetkili olmayan firmaların faaliyet göstermesi engellenmelidir.

-Yetki alacak olan firmalar Makine Mühendisleri Odası tarafından tescil edilerek bünyesinde uzman makine mühendisi istihdamı sağlanabilmelidir.

-LPG dönüşümü yapılmış olan araçların montaj kontrolleri yıllardır sektörde bilgi birimini paylaşmış Kamu Kurumu niteliği vasfıyla Makine Mühendisleri Odası tarafından yapılmalıdır.

-LPG’li araçların periyodik araç muayeneleri öncesinde ve tamirat-tadilat vb. gibi işlemler sonrasında MMO Sızdırmazlık birimlerinde kontrolü sağlanarak LPG sızdırmazlık raporu düzenlenmelidir.”

Editör: TE Bilişim