Sağlık Bakanlığı, acil servislerde yaşanan yoğunluğun önüne geçmek için hastanelerde standart poliklinik hizmetlerinde, ‘Mesai Kaydırma veya Vardiya Branş Polikliniği’ uygulamasına başlayacakmış… Hekim değilim, hastane yöneticisi değilim ve buna rağmen bende diyorum ki, bu tedbirle de acil servislerdeki sorunu çözemezsiniz.

                                              **

Bu konuda sıkıntı yaşayan hastanelerden biri de Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi. Hem acil servisinde sıkıntılar var, hem ameliyathanelerinde. Büyük ameliyat olması gereken hastalara servislerde yer bulunamadığı için, ‘Siz gidin, biz sizi arayacağız’ denilerek, günlerce, haftalarca o hastanın ameliyat edilememesi, hastanın mağdur edilmesidir sıkıntıların büyüğü.

                                                                **

Sağlık bakanlığı bu tespitinden çok önce ben, Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi ile ilgili inceleme, araştırma yaptım. Acil servisteki sorunun nedenleri ve çözüm yollarıyla ilgili birçok uzmanla konuştum. İl dışındaki büyük şehirlerin Eğitim Araştırma Hastaneleri’ni (EAH) inceledim. Ve ortaya çıkar gerçek şu; Hastanenin acil servisine özel, acil servis ameliyathanesi ve acil servis yatak servisi oluşturmak. Eğer bu yapılmazsa, hastanedeki bu olumsuzluğun giderilmesi mümkün değil…

                                                               **

Açmak istiyorum; Ameliyatlar A, B, C ve D gruplarına ayrılıyor. Her türlü kanser, tümör ameliyatları, mide, barsak ameliyatları, laporoskopi ameliyatları, kalp damar gibi ameliyatlar Sağlık Bakanlığı literatüründe A ve B türü ameliyatlar olarak gösteriliyor. Yani, her türlü ağır ameliyat A ve B türü. Kırık, çıkık, apandist, fıtık, bademcik, küçük kesiler gibi küçük ameliyatlar ise C ve D türü ameliyatlar…

                                                               **

Sakarya Eğitim ve Araştırma Hastanesi’ndeki ameliyathaneyi her branş ortak olarak kullanıyor. Bir ameliyat yapılırken, hastaneye acilden gelen hasta acil ameliyathane dolu olduğu için servise alınıyor. Acilden gelen hasta, ameliyathanedeki hasta ameliyat edildikten sonra ameliyata alınıyor...

                                                                 **

Bu durum, yukarıda bahsettiğim gibi büyük ameliyat olacak hastalara, serviste yatak boşalmasını beklemek gibi bir zorunluluk doğuruyor. İşte bu durumlarda da, ‘Siz evinize gidin. Biz sizi telefonla arayıp, ameliyat gününü söyleyeceğiz’ deniliyor. Bu geri çağırma bazen günler, bazen haftalar, bazen bir-iki ayı bile bulabiliyor…

                                                                 **

Sakarya Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nin bu sorunu için çare, büyük il EAH’larında ki uygulamadır. İki ayaklı uygulama şudur; BİR- Sakarya Eğitim ve Araştırma Hastanesi Acil Servisi’nin yanına, Acil Servis Ameliyathanesi kurulmalı... İKİ-15-20 veya 25 yataklı yine acil servis yanına Acil servis yataklı Servisi açılmalı…

                                                             **

Böylece, acil servise gelen ve C-D türü küçük ameliyat olması gereken hastalar, acil servis ameliyathanesinde ameliyat edilmeli, ameliyat edildikten sonra, yukarıdaki servislere değil, acil servis yatak servisine yatırılmalı. Böylece, yukarıdaki ameliyathaneyi meşgul eden küçük ancak acil ameliyatlar yukarı gönderilmeyecek, ameliyathane rahatlayacak, servisler rahatlayacak…

                                                                  **

Bu uygulama başlayınca önemli ve ağır ameliyat olması gereken hastalara, yatak ve ameliyathane sırası nedeniyle, ‘Siz evinize gidin. Biz sizi telefonla arayıp, ameliyat gününü söyleyeceğiz’ denilmeyecek…

                                                               **

Buna geçilmediği sürece iddia ediyorum acil servislerin sıkıntısı dinmez. Sağlık Bakanlığına duyurulur. Denemesi bedava!