‘AKLI KULLANMAMAYI ÖĞÜTLEYEN KİŞİ ŞEYTANDIR’30 Aralık 2016 - 12:21, Cuma

Büyükşehir Belediyesi tarafından düzenlenen ‘İmam Matürîdî ve Matürîdîliğin Oluşum Süreci’ panelinde konuşan Prof. Dr. Sönmez Kutlu, “Matürîdî dedi ki, ‘Aklın bir görevi vardır.’ Aklın ibadeti tefekkür etmektir. Bir insana aklını kullanmamayı öğütleyen kişinin şeytan olduğu yönünde ifadeleri vardır. Matürîdî Batîniliği akılla yendi” dedi.

 

Sakarya Büyükşehir Belediyesi tarafından düzenlenen Aralık Kültür Sanat Etkinlikleri ‘İmam Matürîdî ve Matürîdîliğin Oluşum Süreci’ isimli panel ile devam etti. AKM’de gerçekleştirilen programa Prof. Dr. Sönmez Kutlu, Prof. Dr. Talip Özdeş ve Yrd. Doç. Dr. Hülya Terzioğlu konuşmacı olarak katıldı. Panelin moderatörlüğünü ise Prof. Dr. Hacı Mehmet Günay üstlendi.

 

Tevil varsa tekfir yoktur

Programda ilk olarak söz alan Prof. Dr. Sönmez Kutlu, “Her dönemin bir konsepti vardır. Mesela Ebu Hanife’nin döneminin en büyük konsepti Haricilik ve Emevi zulmüdür. Ebu Hanife Haricilerin tekfirciliğini (Kendileri gibi inanmayanları kâfir olmakla itham etmek) bitirmiştir. Bunu da, ‘Tevil (Bir fikir veya sözden başka bir mana çıkarmak) varsa tekfir yoktur’ diyerek gerçekleştirmiştir. Matürîdî döneminin konsepti ise Şia ve Batînilikti. Batînilik, ‘Dini bilgiye ulaşmanın yolu yoktur’ diyordu. Bu yüzden temiz bir imam bulunup ona uyulacaktı. Matürîdî bunlarla mücadelede tüm insanların istifade edebileceği bir konsept geliştirmiştir” diye konuştu.

 

Aklın ibadeti tefekkür etmektir

Kutlu, “Matürîdî dedi ki, ‘Aklın bir görevi vardır.’ Aklın ibadeti tefekkür etmektir. Bir insana aklını kullanmamayı öğütleyen kişinin şeytan olduğu yönünde ifadeleri vardır. Matürîdî Batîniliği akılla yendi. Batînilerin şeriatı tatile çıkarma girişimlerini engelledi. Matürîdî, Batînilik ve zahirilikle mücadele etti. Bu zor günlerden çıkış yolumuz Hanefi- Matürîdî dindarlığıdır. Ebu Hanife dün Kûfe Pazarına baktı, biz bugün dünya pazarına bakacağız. Onların yöntemini güncelleyeceğiz” şeklinde konuştu.

 

Matürîdî tekfirin yolunu tıkadı

Prof. Dr. Talip Özdeş ise, “Günümüz İslam dünyasının en önemli problemleri: Mezhepçilik, Etnik milliyetçilik, Neo-haricilik ve Mehdi projeleridir. Bu yüzden Matürîdî ve onun düşüncesi bu dönemde de başvurmamız gereken en önemli kaynaklardır. O, tefsirde mana tek yönedir; tevilde ise mana çok yönedir diyordu. Amelden kusurun insanı din dışı bırakamayacağına inanıyordu. Böylece tekfirin yolunu tıkıyordu. Çünkü hüküm Allah’a aitti. İnsanları damgalayamazdınız. Kur’an mutlaktır. Allah’ın sözü dışında mutlak hiçbir şey yok. Tekfir, İslam ve Kur’anın ruhuna uygun değildir” dedi.

 

Kur’an merkezli bir akıl

Bütün yorumların haklı olacağı yönünde kesin bir kaidenin bulunmadığını da vurgulayan Özdeş, “Her tevil haklı diye bir şey yok. Kur’an merkezli bir akıl ve realitelerle sahih yoruma ulaşılır. Fanatizm yoktur. Taassup (bağnazlık) yoktur. Tevil; ne Kur’ana ne sahih hadise aykırı olmamalıdır” yorumunda bulundu. Matürîdî ve din-siyaset ilişkisine de değinen Prof. Dr. Özdeş, “İslam prensipler üzerinden konuşur. Sistematik siyaset dinin konusu değildir. Şia işte bunu abartıyor. Kur’anda astronomi vardır ama sistematik bir astronomi yoktur. İmamet (Kur’an adaletini ve ahlâkını yaşam tarzı kabul eden toplum) Kur’anda yoktur. İmamet peygamberliğin fıtratında da yoktur” diye konuştu.

 

Takva dışında üstünlük yok

Programın son konuşmasında söz alan Yrd. Doç. Dr. Hülya Terzioğlu ise Matürîdî düşüncesinde kadının yerine değindi ve şunları söyledi; “Matürîdî düşüncesinin en önemli sacayaklarından biri hikmet kavramıdır. Yani her şeyin yerli yerinde bir konumlandırılışı vardır. Takva dışında kadının erkeğe erkeğin kadına bir üstünlüğü yok. Hak ve sorumlulukların farklılığına değinir. Mesela evlenmeden önce verilen mehir meselesiyle ilgili şunu der: Mehir kadına kadınlığı için verilmez. Erkeğin sahiplenmesi için verilir. Mehir, sahiplenme duygusunun karşılığıdır” ifadelerini kullandı.

UYARI: Kullanıcıların sitede beyan edeceği her türlü fikir ve düşünce tamamen kendi kişisel görüşüdür ve sadece kendisini bağlar. Yorumda yasal sorumluluk yorum yapan kişinin görüşleridir ve yorum yapan kişi yasal sorumludur. BİZİM SAKARYA GAZETESİ yapılan yorumlardan yasal sorumlu değildir.

Diğer Haberler

 






  1. Bugün
  2. Dün
  3. Bu Hafta
  4. Bu Ay

Site İçi Arama


 

altın fiyatları